Zdrowsze życie z ograniczeniem soli w diecie

Październik 22, 2014 | Autor: odado w Bez kategorii

Wśród wielu ludzi istnieje przeświadczenie, że bez soli czy cukru życie nie ma smaku. Takie osoby nie wiedzą, że istnieje coś takiego jak „zdrowszy” zamiennik obu składników odżywczych. Biały cukier można z powodzeniem zamienić na fruktozę bądź stevię. Sól kamienna nie powinna być całkowicie odstawiona a jedynie ograniczona na rzecz innych odmian. Oczywiście niektóre kultury europejskie praktycznie jej nie stosują. A mimo tego poziom sodu w ich organizmie nie przekracza wartości ujemnych ani tym bardziej nadmiaru. W takim razie jak najlepiej powstępować by poziom sodu był prawidłowy?

Rodzaje soli i negatywne skutki przedawkowania

Świat nie kończy się na soli kamiennej. Istnieją dwie znacznie bardziej wartościowe odmiany. Są nimi sól morska oraz różowa sól himalajska. Najbardziej naturalna jest odmiana różowa, która posiada wiele niezbędnych minerałów w swoim składzie. Obie odmiany składają się niemal z 40-50% z sodu. Nie uwolnimy się od niego tak łatwo i dobrze. W końcu jego brak może przyczynić się do pogorszenia stanu zdrowia a nawet śmierci. Pierwszym sposobem ograniczenia nadmiaru sodu w diecie jest odrzucenie soli kamiennej na rzecz jednej z odmian wymienionych wyżej. W smaku oba gatunki nie są tak słone, ale w dalszym ciągu wpływają na smak potraw.

Przejdźmy do faktów związanych ze szkodliwym nadmiarem sodu w diecie. Skąd bierze się nadmiar sodu? Sól pochodząca z kamienia posiada 100% sodu. Nie jest to połowa jak w przypadku odmiany morskiej i himalajskiej. Przekraczając 5g na dzień regularnie narażamy się nie tylko na popularne nadciśnienie. Zatrzymywanie wody w organizmie, problemy z odchudzaniem oraz obrzęki kończyn to kolejne objawy tak zwanej hipernatremii. Jest to określenie przypadłości związanej z przedawkowaniem soli. Okazuje się, że przekroczenie tej ilości wcale nie jest trudne. Popularne produkty spożywcze takie jak płatki kukurydziane jedzone na śniadanie, chipsy, kiełbasa, czy musztarda zawierają jej niemal 1 gram w 100 gramach porcji. Oprócz tego regularne dosalanie tych produktów spożywczych tylko pogarsza naszą sytuację.

Przyrządzanie smacznych posiłków bez dodatku sodu

Poza unikaniem produktów spożywczych o największej zawartości sodu oraz samym dosalaniem jest kilka innych rzeczy, które warto zrobić. Okazuje się, że wpływ na spożycie tego pierwiastka mają nasze przyzwyczajenia i metody przyrządzania potraw. Solimy najczęściej dania smażone na patelni lub gotowane na wolnym ogniu. Wcale nie trzeba odstawiać na bok naszych ulubionych metod gotowania. Wystarczy zainwestować w lepszej jakości patelnie, która nie wymaga dodatku tłuszczu i soli do smażenia. To samo tyczy się garnków, które nie dosyć, że utrzymują temperaturę o wiele lepiej, to jeszcze wpływają na utrzymanie mikro i makroelementów w potrawach. Możecie zastosować także dwa sprawdzone naczynia, które odmienią waszą kuchnię i wpłyną na zdrowie. Chodzi oczywiście o garnki do gotowania na parze oraz patelnie grillowe. Do smaku potraw gotowanych na parze trzeba się przyzwyczaić. Grillowanie mięsa na specjalnej patelni pozwala pozbyć się nadmiaru tłuszczu i przyrządzić smaczne dania bez grama soli i niezdrowych przypraw.

Napisz odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *